Wygraj z nadciśnieniem tętniczym

Nadciśnienie tętnicze to śmiertelna choroba, która jest jedną z najczęstszych przyczyn przedwczesnych zgonów na świecie. Niestety blisko połowa chorych nie wie, że cierpi na nadciśnienie tętnicze, przez co nie podejmuje odpowiednich działań. Razem z nami dowiesz się więcej na temat nadciśnienia tętniczego, co pozwoli ci podjąć skuteczne kroki w celu ochrony siebie i swoich bliskich. Dołącz do naszej akcji! Dbaj o siebie i rodzinę!

Dla zdrowia

Nadciśnienie tętnicze to jeden z głównych czynników ryzka śmiertelności na świecie

Ranking wybranych czynników ryzyka powodujących zgon

Ranking wybranych czynników ryzyka powodujących zgon
Czym jest nadciśnienie tętnicze?

Czym jest nadciśnienie tętnicze?

Nadciśnienie tętnicze jest chorobą, której objawem jest podwyższone ciśnienie krwi. Mówimy o nim, kiedy wartość ciśnienia tętniczego wynosi 140/90 mmHg lub więcej, przy czym miarodajny i wyrokujący o chorobie nie jest pojedynczy pomiar. Warto dodać, że w Stanach Zjednoczonych definicja nadciśnienia tętniczego zmieniła się kilka lat temu i wynosi obecnie 130/80 mmHg lub więcej. W Europie ciśnienia tętnicze 130-139/80-89 mmHg nadal uważane są za ciśnienia “wysokie prawidłowe”, chociaż utożsamiamy je ze stamen przednadciśnieniowym, wiadomo więc, że osoby z takimi wartościami, mają duże ryzyko rozwoju nadciśnienia tętniczego za kilka lat. Nadciśnienie tętnicze rozpoznaje się na podstawie wielu pomiarów wykonywanych w kilkudniowych lub kilkutygodniowych odstępach. Nadciśnienie tętnicze nazywane jest cichym zabójcą, gdyż zazwyczaj nie daje jednoznacznych objawów, nie ogranicza komfortu życia, jednak może prowadzić do śmiertelnych skutków.

Jak często występuje?

Jak często występuje?

Nadciśnienie tętnicze to częsta choroba zarówno w Polsce, jak i na świecie. Szacuje się, że problem nadciśnienia tętniczego w naszym kraju może dotyczyć ponad 11 milionów dorosłych osób (ciśnienie tętnicze większe lub równe 140/90 mmHg), przy czym częściej chorują na nie mężczyźni.

Jak rozpoznać nadciśnienie tętnicze?

Jak rozpoznać nadciśnienie tętnicze?

Najprostszym, a jednocześnie jedynym i niezawodnym sposobem na rozpoznanie tej niebezpiecznej choroby jest systematyczny pomiar ciśnienia. U osób z prawidłowym ciśnieniem powinien być przeprowadzany kontrolnie raz w roku. Jednak w razie zauważenia podwyższonego wyniku zalecana jest znacznie większa częstotliwość pomiarów i ich regularność. Nadciśnienie tętnicze można podejrzewać u osób z innymi, często występującymi czynnikami ryzyka, takimi jak: zaburzenia lipidowe, cukrzyca, palenie papierosów, nadwaga czy otyłość.

Z jakimi chorobami ma związek nadciśnienie tętnicze?

Z jakimi chorobami ma związek nadciśnienie tętnicze?

Nieprawidłowa, czyli za wysoka wartość ciśnienia tętniczego ma bezpośredni związek z zapadalnością na choroby układu krążenia i ze śmiertelnością nimi wywołaną. Są to między innymi: zawał serca, niewydolność serca, choroba wieńcowa, udar mózgu, choroby tętnic obwodowych, niewydolność nerek – ciężkie choroby, często nieuleczalne i o groźnym przebiegu.

Objawy, na które warto zwrócić uwagę

Bóle i zawroty głowy

Bóle i zawroty głowy

Ból w klatce piersiowej, kołatanie serca

Ból w klatce piersiowej, kołatanie serca

Zaburzenia snu

Zaburzenia snu

Zmęczenie

Zmęczenie

Krwawienie z nosa

Krwawienie z nosa

Zaburzenia wzroku

Zaburzenia wzroku

Zadbaj o prawidłowy pomiar ciśnienia

Jak prawidłowo mierzyć ciśnienie?
Najczęstsze błędy przy mierzeniu ciśnienia
Jaki ciśnieniomierz wybrać?

Nadciśnienie tętnicze a styl życia – zmiany, na które warto się zdecydować

1
Jedz dużo owoców i warzyw, najlepiej świeżych, bogatych w potas (banany, pomidory, ziemniaki, fasola, groch, szpinak).
2
Rzuć palenie, unikaj też biernego narażania się na dym tytoniowy.
3
Ogranicz spożywanie alkoholu i unikaj stresu.
4
Zadbaj o prawidłową masę ciała; pamiętaj, że obwód w pasie nie powinien przekraczać 88 cm u kobiet i 120 cm u mężczyzn; oblicz też swój wskaźnik BMI, dzieląc masę ciała w kilogramach przez wzrost w metrach podniesiony do kwadratu, prawidłowe BMI to 18,5 – 24,9.
5
Nie zapominaj o aktywności fizycznej, jest ona kluczowa . Wysiłek o umiarkowanej intensywności (np. spacer, jazda na rowerze) należy podejmować codziennie przez 30-45 minut, systematyczność jest tu niezwykle ważna.
6
Ogranicz spożywanie soli kuchennej do mniej niż 6 g na dobę (6 g to jedna łyżeczka), nie dosalaj też potraw (sól można zastąpić przyprawami, m.in. pieprzem, ziołami, przyprawami korzennymi).

Przywiązuj wagę do swojej diety, zmień ją, jeśli jest nieprawidłowa

Jedz gruboziarniste kasze i brązowy ryż

Jedz gruboziarniste kasze i brązowy ryż

Ogranicz picie kawy – nie musisz całkowicie z niej rezygnować, pij ją rzadziej, jeżeli pijesz – nie dosładzaj, nie zabielaj jej mlekiem

Ogranicz picie kawy – nie musisz całkowicie z niej rezygnować, pij ją rzadziej, jeżeli pijesz – nie dosładzaj, nie zabielaj jej mlekiem

Jedz orzechy i migdały, ale nie w nadmiernych ilościach, gdyż są bardzo kaloryczne

Jedz orzechy i migdały, ale nie w nadmiernych ilościach, gdyż są bardzo kaloryczne

Ogranicz spożywanie tłuszczów zwierzęcych i słodyczy

Ogranicz spożywanie tłuszczów zwierzęcych i słodyczy

Zamiast nich zdecyduj się na sałatkę z owoców lub budyń na bazie chudego mleka

Postaw na pełnoziarniste lub chrupkie pieczywo, wybieraj też płatki kukurydziane

Postaw na pełnoziarniste lub chrupkie pieczywo, wybieraj też płatki kukurydziane

(a nie słodzone) lub musli bez dodatku cukru, chude sery, jogurty, kefiry

Jeśli nie chcesz rezygnować z mięsa, wybieraj chude mięso drobiowe lub ryby,

Jeśli nie chcesz rezygnować z mięsa, wybieraj chude mięso drobiowe lub ryby,

ale nie smażone, najlepiej gotowane na parze

Pij chude mleko, soki warzywne

Pij chude mleko, soki warzywne

(najlepiej świeżo wyciskane), herbatę bez cukru oraz napoje ziołowe

Zastąp sól innymi przyprawami

Zastąp sól innymi przyprawami

(m.in. pieprzem, ziołami, przyprawami korzennymi). Unikaj przetworzonych produktów oraz “śmieciowego jedzenia” (fast food, chipsy, krakersy)

Jedz duże ilości owoców i warzyw

Jedz duże ilości owoców i warzyw

najlepiej świeżych, bogatych w potas (banany, pomidory, ziemniaki, fasola, groch, szpinak)

Obniżenie średniego ciśnienia skurczowego krwii w całej populacji o zaledwie kilka mmHg może zredukować ryzyko:

Udarów mózgu
Udarów mózgu
35%
Ostrych zespołów wieńcowych
Ostrych zespołów wieńcowych
20%
Niewydolności serca
Niewydolności serca
40%
Śmiertelności całkowitej
Śmiertelności całkowitej
10-15%
Poważnych incydentów sercowo-naczyniowych
Poważnych incydentów sercowo-naczyniowych
20%

Konsultacja merytoryczna

Krzysztof J. Filipiak
Prof. dr hab. n. medKrzysztof J. Filipiak
InstagramInstagram

JM Rektor Uczelni Medycznej im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie. Specjalista w zakresie kardiologii, interny, hipertensjologii i farmakologii klinicznej. Autor lub współautor ponad 500 publikacji z zakresu medycyny indeksowanych w bazie MEDLINE oraz cenionych podręczników medycznych. Były Prezes Polskiego Towarzystwa Nadciśnienia Tętniczego i były redaktor naczelny pisma „Kardiologia Polska”. Aktualnie Prezes Polskiego Towarzystwa Postępów Medycyny – Medycyna XXI. Sklasyfikowany na 6. Miejscu tegorocznej Listy Stu najbardziej wpływowych osób w polskiej medycynie tygodnika “Puls Medycyny”.

Zajmuje się diagnostyką i leczeniem nadciśnienia tętniczego, hipercholesterolemii, choroby wieńcowej, zaburzeń rytmu serca, niewydolności serca i innych schorzeń układu sercowo-naczyniowego. Szczególne obszary zainteresowań to ciężka hipercholesterolemia, farmakoterapia kardiologiczna, hipertensjoonkologia.

Posiada prestiżowy europejski tytuł – FESC – Fellow of European Society of Cardiology, przyznawany kardiologom, którzy wykazali się wybitnymi dokonaniami klinicznymi, badawczymi, organizacyjnymi lub edukacyjnymi na terenie Europy.

Ambasadorzy Kampanii

Instagram - yanek43
yanek43InstagramInstagram
Instagram - paulina.ihnat
paulina.ihnatInstagramInstagram
Instagram - medreamm
medreammInstagramInstagram
Instagram - gf_medstudent
gf_medstudentInstagramInstagram
Instagram - lekarsko
lekarskoInstagramInstagram
Instagram - panpielegniarka
panpielegniarkaInstagramInstagram
Instagram - nursegram.pl
nursegram.plInstagramInstagram
Instagram - lekarze_official
lekarze_officialInstagramInstagram
Instagram - gilbert.kolbe
gilbert.kolbeInstagramInstagram
Instagram - doktormagda
doktormagdaInstagramInstagram
Instagram - gini.gina
gini.ginaInstagramInstagram
Instagram - siostrabozenna
siostrabozennaInstagramInstagram
Instagram - wczepkurodzona
wczepkurodzonaInstagramInstagram
Organizator
MEDizzy
Akcje wspierają
Dla zdrowia - PartnerDla zdrowia - PartnerDla zdrowia - PartnerDla zdrowia - PartnerDla zdrowia - PartnerDla zdrowia - PartnerDla zdrowia - PartnerDla zdrowia - PartnerDla zdrowia - PartnerDla zdrowia - PartnerDla zdrowia - PartnerDla zdrowia - PartnerDla zdrowia - Partner

Dziękujemy za udział w akcji. Odbierz nagrodę i jeszcze lepiej zadbaj o swoje zdrowie i dobrą kondycję